H επεξεργασία της φωτογραφίας και πόση σημασία έχει

Η τάση SOOC

H επεξεργασία της φωτογραφίας και πόση σημασία έχει

Είναι μια τάση που πιθανότατα την έχουν προσέξει όσοι διαβάζουν ειδησεογραφικά sites –και δεδομένης της ελληνικής επικαιρότητας, φαντάζομαι ότι αυτοί έχουν πολλαπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες. Αναφέρομαι στα αρχικά «SOOC» τα οποία συνοδεύουν αρκετές φωτογραφίες και που όπως εύκολα μπορεί να βρει κανείς σημαίνουν «Straight out of camera», ήτοι ότι η φωτογραφία δεν έχει υποστεί επεξεργασία στον υπολογιστή μετά τη λήψη της αλλά αποτυπώνεται ακριβώς όπως την κατέγραψε ο αισθητήρας της μηχανής.

 Αντίθετα με ό,τι θα πίστευε κανείς, η συζήτηση για την αξία της «αυθεντικής» φωτογραφίας, ειδικά όταν πρόκειται για ειδησεογραφία δεν είναι καινούρια –σίγουρα τα προγράμματα επεξεργασίας εικόνας και δη αυτά της Adobe έχουν δώσει στους φωτογράφους πολύ περισσότερες δυνατότητες, όμως ακόμα και μια σύντομη βόλτα στα μονοπάτια της ιστορίας της φωτογραφίας θα δείξει ότι ο σκοτεινός θάλαμος έδινε στους φωτογράφους του φιλμ εξίσου μεγάλες δυνατότητες. Και ότι αν εξαιρέσει κανείς καθαρολόγους όπως ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, οι περισσότεροι τις αξιοποιούσαν.

Αν και κατά πόσον μια φωτογραφία έχει περισσότερη ή λιγότερη αξία όταν δεν έχει υποστεί επεξεργασία είναι βεβαίως μεγάλο θέμα και πιθανότατα ξεφεύγει από το ενδιαφέρον της πλειονότητας του κοινού του «Deasy». Αυτό που με απασχολεί εν προκειμένω είναι αν και κατά πόσον η δήλωση έχει νόημα στην εποχή που οι περισσότερες μηχανές έχουν ενσωματωμένες λειτουργίες επεξεργασίας, συχνά και πριν πατηθεί το κουμπί. Αν για παράδειγμα, ο φωτογράφος έχει ενεργοποιημένη μια λειτουργία HDR, το αποτέλεσμά του θα είναι πολύ διαφορετικό από την, εντός ή εκτός εισαγωγικών, πραγματικότητα –στην περίπτωση αυτή αν γράψει δίπλα στη φωτογραφία του «SOOC», τι πραγματικά σημαίνει μια τέτοια δήλωση;

Υποπτεύομαι ότι σε έναν κόσμο όπου όλοι φωτογραφίζουν με τα κινητά τους τηλέφωνα και ανεβάζουν τις φωτογραφίες τους στο Instagram αφού τις περάσουν από τα σχετικά φίλτρα, αυτοί που δηλώνουν «SOOC» υπονοούν ότι το αποτέλεσμά τους είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα. Όμως σε πόσες περιπτώσεις αυτό έχει όντως σημασία; Προφανώς αν πρόκειται για εικόνες «μαχόμενης φωτό-ειδησεογραφίας» έχει αλλά αν πρόκειται απλώς για μια εικόνα του πρωθυπουργού στη Βουλή πόσο εκτός πραγματικότητας είναι ότι ο φωτογράφος ανέβασε δύο στοπ την αντίθεση και την οξύτητα της εικόνας; Και πόσοι πραγματικά ενδιαφέρονται;

Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι πρόκειται για μια απόπειρα ορισμένων φωτογράφων να αποδείξουν ότι η δουλειά τους είναι ακόμα «relevant», ότι μπορούν να τραβήξουν πολύ καλύτερες εικόνες από τα εκατομμύρια ερασιτεχνών με τα iPhone. Αντιλαμβάνομαι ότι ο κλάδος τους έχει πληγεί από τους τελευταίους –όλοι όσοι δουλεύουμε στα ΜΜΕ το έχουμε πάθει, περισσότερο ή λιγότερο- όμως δεν είμαι σίγουρος ότι επικαλούμενοι την… αυθεντία της αυθεντικότητας θα καταφέρουν και σπουδαία πράγματα…

ΨΗΦΙΑΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home